Afklaret Skjelmose før Paris-Nice: Vingegaard og Pogacar er langt foran
Mattias Skjelmose stiler efter en god placering i klassementet, når cykelløbet Paris-Nice begynder søndag, men han regner ikke med at vinde.
Overhovedet ikke.
Det 22-årige stortalent skal nemlig dyste med Jonas Vingegaard og Tadej Pogacar, når vejene begynder at gå opad.
Og i det selskab kan han ikke følge med. Det er han helt afklaret med.
"Jeg tror ikke, jeg kan komme i nærheden af Pogacar og Vingegaard, men det bliver da rart at se, hvor tæt på dem jeg er - eller hvor langt fra."
"Jeg tror, de er langt foran alle os andre. Så jeg fokuserer på mig selv og ser på, hvordan jeg selv kan få det bedst mulige resultat", siger Mattias Skjelmose.
Han er i år kommet et skridt nærmere sit helt store gennembrud på cykelscenen. Det har han allerede bevist med to flotte sejre i februar.
Nu skal han for første gang i sæsonen krydse klinger med de allerbedste.
"Jeg går til det med stor ydmyghed og respekt for løbet", siger han.
"Det er første gang, hvor jeg føler, at jeg står rigtig skarpt til sådan et løb, og at jeg kan være med, hvor det er rigtig sjovt. Jeg kan nok ikke vinde, men jeg tror på, at jeg kan blande mig i toppen", siger Mattias Skjelmose.
På de første flade etaper skal Trek køre for lynhurtige Mads Pedersen. Men holdets danske sportsdirektør, Kim Andersen, forventer at se Skjelmose blande sig, når det går opad.
"Vi har jo kun to bjergryttere - Julien Bernard og Mattias - så det er jo ham, der skal forsøge at følge med så godt som muligt."
"Jeg tror, vi har et rigtig godt hold til de første dage, og Mattias skal også nok gøre det godt", siger Kim Andersen.
Mattias Skjelmose har forberedt sig omhyggeligt, inden det går løs i Frankrig.
"Jeg har kørt nogle af ruterne, og jeg synes, det er et fedt cykelløb. Jeg elsker at køre i Frankrig, så det glæder jeg mig til."
"Der er mulighed for sidevind, selv om risikoen ser ud til at være mindre i år end tidligere år, men man har da lov til at håbe."
"Umiddelbart er det et cykelløb, der passer rigtig godt til mig."
De første tre etaper rummer to sprinteretaper og en holdtidskørsel. Derefter begynder rytterne at forcere franske bjergtoppe.