Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce

Arrangør afviser kritik: Styrt var rytternes egen skyld

Ritzau
Van der Poel er enig med talsmand Erosa
Van der Poel er enig med talsmand ErosaProfimedia
Jonas Vingegaard og de 11 andre styrtende var selv skyld i torsdagens voldsomme styrt på en nedkørsel i Baskerlandet Rundt.

Det mener arrangørerne af det spanske etapeløb.

"Det var en nem nedkørsel med et højresving, der var markeret. Det var et uheld, for 99 procent af rytterne kom fint igennem svinget. Dem, der kørte i venstre side, lavede en fejl. Det var sikkert en opbremsning på det forkerte tidspunkt, og så røg folk af vejen. Helt simpelt," siger talsmand Julian Erosa ifølge DR Sporten til Cycling Pro Net.

Safe Cycling, der tilbyder sikkerhedsløsninger til ryttere, arrangører og tilskuere, holdt i januar et møde med Vingegaard og hans hold, og her luftede danskeren sine bekymringer omkring særligt nedkørslerne i Baskerlandet Rundt.

Safe Cycling rakte uden held ud til arrangøren af Baskerlandet Rundt.

"Jeg kan ikke sige, at de med os kunne have undgået styrtet, men højst sandsynligt til en vis grad, fordi vi kører ruten, vi taler med rytterne. Vi ville se, som vi så i dag (torsdag, red.), at det var en dårlig vej med en dårlig struktur, som de fleste bemærkede," siger Markus Lærum, administrerende direktør og stifter af Safe Cycling, til TV 2 Sport.

Verdensmester Mathieu van der Poel, der ikke er en del af feltet i Baskerlandet Rundt, har som en kommentar til torsdagens drama generelt peget på ryttere som hovedansvarlige for styrt.

"Jeg mener, at rytterne selv er den største fare i cykelsporten. Vi tager en stor risiko, og det er hovedproblemet. Alle vil være i front på det samme sted, og det er ikke muligt. Vi kan ændre en masse ting for at gøre det bedre, men det bliver aldrig helt sikkert," siger van der Poel ifølge Reuters.

Pascal Chanteur, der er præsident i rytternes fagforening i Frankrig (UNCP), sigter mod Den Internationale Cykelunion (UCI) og cykelfabrikanterne.

UCI for ikke at lytte til UNCP's anbefalinger og være omstillingsparat og cykelfabrikanter for at være for ivrige for at udvikle og sælge udstyr, der ikke vægter rytternes sikkerhed.

"Skal vi vente på endnu et dødsfald? At en rytter får begge ben skåret af og mister sit liv, inden folk bliver opmærksomme? Hvis det er hensigten, er vi ikke langt fra," siger den tidligere professionelle cykelrytter til AFP.