Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce

Efter mere end 70 år siger tysk landshold farvel til adidas: Nike overtager fra 2027

SID
Adidas vil ikke længere kunne ses på DFB's bryst fra 2027.
Adidas vil ikke længere kunne ses på DFB's bryst fra 2027.Profimedia
Efter mere end 70 år vender det tyske fodboldforbund (DFB) ryggen til adidas og indgår et lukrativt partnerskab med den amerikanske gigant Nike. Samarbejdet starter fra 2027 og Nike skal derefter udstyre alle landshold i mindst syv år.

VM i 2026 i USA, Canada og Mexico kommer dermed til at repræsentere et nostalgisk farvel fra det tyske landshold til det traditionsrige firma, som har hovedsæde i Herzonrauch.

"Vi ser frem til at arbejde sammen med Nike og den tillid, de har vist os. Det fremtidige partnerskab vil gøre det muligt for DFB at fortsætte med at udføre vigtige opgaver i det kommende årti med henblik på en omfattende udvikling af fodbold i Tyskland," siger DFB's præsident Bernd Neuendorf.

 "Indtil december 2026 vil vi gøre vores yderste for at sikre vores fælles succes med adidas" og tilføjer, at tysk fodbold  "skylder virksomheden en hel del for samarbejdet i mere end syv årtier".

Ifølge DFB's pressemeddelelse afgav Nike "langt det bedste økonomiske tilbud og imponerede også med sin vision, som også omfatter en klar forpligtelse til at fremme amatør- og græsrodssport samt en bæredygtig udvikling af kvindefodbold i Tyskland".

Nike, der er opkaldt efter den græske sejrsgudinde og oprindeligt var populær inden for basketball med ikoner som Michael Jordan, har for længst gjort sit indtog i fodboldens verden.

Verdens førende leverandør af sportsudstyr siden 1989 har udstyret rekordverdensmestrene Brasilien siden 1994, og deres velkendte varemærke ("Swoosh") pryder også trøjerne fra andre store fodboldnationer som Frankrig, England, Holland og de tidligere europamestre Portugal. Og i fremtiden nu også det tyske landshold.

Nike rapporterede for nylig en årlig omsætning på det, der svarer til 47,1 milliarder euro med et overskud på 4,7 milliarder. Adidas måtte acceptere et tab på 75 millioner med en omsætning på 21,4 milliarder euro - og har nu altså også tabt det tyske landshold.