Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce

Allsvenskan-klubber anklager svensk TV for total uvidenhed i diskussion om fodboldbøller

Flashscore
Allsvenskan-klubber anklager svensk TV for total uvidenhed i diskussion om fodboldbøller
Allsvenskan-klubber anklager svensk TV for total uvidenhed i diskussion om fodboldbøllerProfimedia
Et debatprogram på svensk TV, hvor man argumenterer for at fodboldbøller afholder børn og familier fra at gå til fodbold i Allsvenskan, har skabt voldsom utilfredshed blandt klubberne i ligaen, som anklager deltagerne i debatprogrammet for manglende viden.

Et par dage før Allsvenskan-premieren fokuserede man i SVTs nyhedsprogram Aktuel på sikkerhedssituation i svensk fodbold. I indslaget og den efterfølgende debat sagde nyhedsvært Cecilia Gralde, at ”det her er utroligt, utroligt alvorligt. Jeg tror, ​​at folk, der sidder derhjemme, synes, det er vanvittigt,” med henvisning til vanskelighederne med at komme urolighederne på tilskuerpladserne til livs.

Ifølge kammeranklager Marie Bastin får utrygheden mange til at blive hjemme. "Som det er nu, foregår der kollektiv afstraffelse mod andre fodboldfans. Hvem tager deres børn med til et Stockholm-derby i dag? Det er der ikke mange, der gør. Det er dem, man skal fokusere på og beskytte", sagde Bastin.

De udtalelser har skabt voldsom røre hos fodboldklubberne i Allsvenskan, som har taget kraftigt til genmæle i debatten. Bl.a AIK, som igennem deres kommunikationschef, Tobias Larsson, siger: "Der er ikke noget mere usandt, end at børn ikke tør gå til fodbold. Tværtimod er børnefamilier vores største vækstgruppe. Vi ser en utrolig stigning i familiepublikummet med udsolgte sektioner til hver anden kamp sidste år. I derbyet mod Djurgården sidste gang var vi oppe på 8.000–9.000 børnebilletter."

Malmø har udsolgt sine sæsonkort og ser ingen nedgang i antallet af børn på tilskuerpladserne. Elfsborg flyttede sin familietribune sidste år for at øge antallet af pladser, men den var stadig fyldt til stort set alle hjemmekampe.

Hammarby fortæller også, at de sælger flere familiebilletter end nogensinde før.

"Vi sælger ud af familiestandene hele tiden, de pladser går først, så vi udvider den afdeling. Det måler vi nøje og har mere diversitet i publikumssammensætningen end tidligere: flere kvinder, flere børnefamilier og flere yngre tilhængere end nogensinde. Tidligere havde vi en homogen og mandlig gruppe på tyve-årige. Den tid er forbi", siger Hammarbys eventchef Göran Rickmer.