Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce

Den store SoMe-rapport om EM2024: Yamal og England trækker flest til på sociale medier

Simon-Peter Charamza
Opdateret
Yamal i aktion mod England
Yamal i aktion mod EnglandProfimedia
Europamesterskabet i fodbold i Tyskland levede op til sit løfte. Fodbold på højeste niveau, ledsaget af masser af fans og, næsten uden undtagelse, en sensationel atmosfære i værtsbyerne. Spanien blev kronet som fortjente europamestre, og efter EM for tre år siden, som var påvirket af COVID-19, og VM i 2022 i Qatar, kan man sige, at Tyskland endelig igen præsenterede sine fans for fodboldunderholdning, når den er bedst.

En begivenhed, der naturligvis blev fejret på de sociale medier - af UEFA, forbundene, spillerne og fansene. Men Flashscore ser også på de nøgne tal for de sociale medier i forbindelse med EM 2024. Sammen med de anerkendte online dataanalytikere fra Result Sports kaster her vi lys over de vigtigste fakta, tal og data fra de deltagende forbunds og spilleres profiler på de sociale medier.

Lamine Yamal sætter alle i skyggen

Den 16-årige yngling fra de nykårede europamestre blev ikke kun kåret til turneringens spiller, men røg også gennem taget hvad angår sin tilstedeværelse på de sociale medier. I løbet af fire uger fik Yamal utrolige 13 millioner følgere. Med i alt næsten 25 millioner følgere svarer det til en stigning på omkring 52 %. Med 15 millioner følgere er Instagram Yamals stærkeste sociale mediekanal, efterfulgt af TikTok med ni millioner følgere.

Mario Leo, CEO for Result Sports, er imponeret over fænomenet Yamal: "Et enestående talent. Han vil tage store spring i sin udvikling, for han har et enormt potentiale i en alder af 16 år. Selv Cristiano Ronaldo og Lionel Messi var ikke så gode i den alder. Det samme gælder de sociale medier. Han nyder også godt af de enorme medie-multiplikatoreffekter, som garanterer et ekstra skub under europamesterskaberne.

"Hvis alt fortsætter med at gå godt, kan Yamal nå Ronaldos og Messis niveau med hensyn til sport, medier og markedsføring. Der er stadig lang vej igen. Men potentialet er der uden tvivl, og ved VM i 2026 vil det være meget lettere at bedømme, hvor hans rejse vil føre ham hen."

Mbappe og CR7 nyder godt af manglende sportslig succes

Med hensyn til stigningen i rækkevidde under EM følger to etablerede spillere på anden- og tredjepladsen med Kylian Mbappe (+6,2 millioner følgere) og Cristiano Ronaldo (+5,4 millioner følgere). 'CR7' er fortsat målestokken for alt, hvad angår det samlede antal følgere. På tværs af alle profiler følger mere end 917 millioner mennesker den portugisiske superstjerne. 

Englands galionsfigur Jude Bellingham kan glæde sig over 3,3 millioner nye følgere, hvoraf de 3,15 millioner alene skyldes hans Instagram-konto. Det placerer dog kun Bellingham på en femteplads, for - ganske overraskende - har Tysklands Joshua Kimmich også oplevet en stor stigning i antallet af følgere. 3,4 millioner mennesker har klikket på "følg" på hans profiler. En interessant detalje i forhold til de andre nævnte spillere: Kimmichs øgede rækkevidde var hovedsageligt på Facebook, hvor han fik 3,3 millioner nye følgere.

De bedste spillere
De bedste spillereFlashscore

Three Lions lukker hullet til Les Bleus

Blandt de deltagende nationer blev England vinderen af de sociale medier ved EM i Tyskland. The Three Lions fik en stigning på 4,8 millioner følgere. Det betyder, at 43,4 millioner mennesker nu følger det engelske landshold. Kun Frankrig har flere fans på de sociale medier med omkring 51,8 millioner følgere, hvor der var en stigning på 1,9 millioner under EM.

Mario Leo hylder dog også mindre nationer for deres sportslige og mediemæssige præstationer i sommeren 2024:

"Nationer, der spillede en vellykket eller overraskende stærk turnering, nød også godt af det på de sociale medier under EM. Det gælder Schweiz, Spanien, England og Holland, men også Georgien, Tjekkiet, Østrig og Slovakiet. Disse foreninger har øget deres antal følgere med tocifrede procentsatser."

"Som du kan se, er multiplikatoreffekten af europamesterskaberne enorm. I dette specifikke tilfælde er multiplikatoreffekten den enorme live- og on-demand-dækning i tv, radio og trykte medier. Derfor er der mulighed for meget store spring i væksten på relativt kort tid."

Georgien lod deres potentiale være uudnyttet. Det georgiske fodboldforbunds kanaler på de sociale medier blev fortsat kun anvendt på det nationale sprog under turneringen. Mario Leo er overrasket: "Strategisk set ville det have været bedre at skrive på engelsk for at nå ud til endnu flere mennesker internationalt."

Et andet nyt træk ved dette EM var, at spillernes og de nationale forbunds følgere blev betydeligt mere globale. Portugal var i stand til at få omkring to millioner følgere under EM, hvoraf omkring 70 % er internationale fans. Mario Leo kalder denne udvikling for "flydende fans", hvor de enkelte spilleres fans også har en stigende indflydelse på de nationale forbunds profiler.

De bedste nationer
De bedste nationerFlashscore

UEFA med rekordvækst og topopbakning til de deltagende nationer

På trods af al rosen til Lamine Yamal og de imponerende stigninger i spillernes og de nationale forbunds rækkevidde er Mario Leo især imponeret over UEFA's og fansenes præstationer.

"Uden for banen spillede de hollandske fans selvfølgelig en stor rolle med deres venstre-højre-sang, men også de skotske sækkepibespillere i München, den tyske saxofonist og Østrigs fans med deres sjove sang om Deutsche Bahn. Alt sammen underholdende øjeblikke, som også blev pakket ind og formidlet i historier og indslag på de nationale forbunds profiler. Det får fansene til at føle sig anerkendt. Jeg synes, det var fantastisk, at forbundene ikke kun fokuserede på selve kampene, men fejrede hele eventoplevelsen på deres sociale mediekanaler."

"Hvad angår kampene, var samarbejdet mellem UEFA og forbundene fantastisk. Videoklip og fotos var ikke kun tilgængelige ekstremt hurtigt, men blev også leveret i meget høj kvalitet. Det gjorde det muligt for alle involverede at fortælle gode historier på rekordtid. Den største vinder er derfor UEFA selv, som var i stand til at tiltrække utrolige 22 millioner nye følgere til sine profiler på de sociale medier - en stigning på 26% inden for fire uger."

Metode: Result Sports analyserede omfattende data fra sociale medier fra UEFA og de deltagende nationer og spillere ved EM 2024. Dataene blev analyseret fra den 12. juni 2024 til den 16. juli 2024.