Rapport fastslår, at Leicester-ejers helikopterstyrt var "uundgåeligt"
Piloten Eric Swaffer, hans partner Izabela Roza Lechowicz og to medlemmer af Vichais stab, Nusara Suknamai og Kaveporn Punpare, blev også dræbt i styrtet kort efter start uden for King Power Stadium i den centrale engelske by Leicester efter en Premier League-kamp.
Storbritanniens efterforsker af flyulykker (AAIB) skriver i rapporten, at helikopteren styrtede "ukontrollabelt og hurtigt i lav højde nær bygninger om natten", da halerotoren svigtede. Halerotoren modvirker drejningsmomentet fra en helikopters hovedrotor for at sikre, at helikopteren ikke kommer ud af kontrol.
"Undersøgelsen viste, at tabet af rotor-kontrol under de givne omstændigheder var uopretteligt," står der i den endelige rapport om styrtet.
Ikke desto mindre lykkedes det piloten at lande blødt nok til, at fire af de fem personer om bord overlevede styrtet, ifølge obduktionerne.
"Deres skader forhindrede dem dog i at kunne flygte fra helikopteren uden hjælp udefra, taget den position, den lå i, i betragtning" sagde AAIB.
Ifølge rapporten lå helikopteren på venstre side, og dens brændstoftanke blev beskadiget, hvilket resulterede i en stor lækage, som hurtigt blev antændt.
Politibetjente ankom inden for et minut efter styrtet, men var ikke i stand til at knuse helikopterens forrude med deres stave og andre former for slagvåben, før branden røg ud af kontrol, siger AAIB. Branden dræbte de ombordværende, står der i rapporten.
Også den daværende Leicester-målmand Kasper Schmeichel forsøgte at hjælpe med at få personerne i helikopteren ud, men måtte trække sig fra flammehavet.
Efterforskerne fandt ud af, at problemer med lejet i halerotoren på Leonardo AW169-helikopteren førte til en række fejl, som i sidste ende medførte styrtet.
Det italienske Leonardo-firma har siden styrtet udsendt 16 serviceopdateringer for modellen, herunder yderligere inspektionskrav, siger rapporten.
Retssagsspecialisten Stewarts, som repræsenterer familierne til Vichai, Swaffer og Lechowicz, sagde, at rapporten viste, at der ikke var noget, piloten kunne have gjort for at forhindre styrtet.
Stewarts sagde, at der allerede var indledt en retssag i Italien mod Leonardo på vegne af familierne til Swaffer og Lechowicz, og at Vichais familie overvejede at gå rettens vej mod producenten.
"Jeg er dybt bedrøvet over begivenhedernes gang," sagde Vichais søn, Aiyawatt, i en erklæring. "Næsten fem år efter min fars død giver denne rapport bekymrende beviser mod Leonardo."
Leonardo har endnu ikke svaret på en anmodning om en kommentar.
AAIB-rapporten sagde, at Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) også havde offentliggjort ni nye direktiver for Leonardos AW169- og AW189-modeller.
Den endelige rapport indeholdt også yderligere otte anbefalinger til EASA, herunder ændringer i certificeringskravene og den måde, hvorpå EASA vurderer og forhindrer potentielle katastrofale, fejl.