Dansk firma opfandt genial løsning til at undgå sortbørshandel for brasiliansk klub
"Før vi implementerede ansigtsbiometri, kunne billethajer lovligt blive medlem af Avanti, klubbens fanklub, købe billetter i vores system og derefter sælge dem til priser, der lå langt over vores, hvilket er en forbrydelse," forklarer Palmeiras' marketingdirektør, Everaldo Coelho.
"Det var noget, der generede os meget, fordi vores fans, herunder Avanti-medlemmer med forkøbsret, ikke var i stand til at få billetter til Palmeiras' kampe."
Revolutionen i adgangen til stadion har givet pote for klubben. I august nåede Palmeiras en milepæl på 200.000 aktive fanmedlemmer, hvilket er rekord i landet. Der kom 62.000 nye medlemmer til mellem januar og juli i år. Som følge heraf forventer klubben at rejse mere end 84 millioner kroner med Avanti i 2024.
Palmeiras hævder at være den første fodboldklub i verden, der implementerer ansigtsbiometrisystemet for al adgang til stadion på kampdage. I Brasilien bestemte artikel 148 i den generelle sportslov (LGE), at alle sportsarenaer med en kapacitet på mere end 20.000 mennesker skal have ansigtsgenkendelse på deres indgange på stemningstribunerne inden juni 2025.
Med kravet er klubberne begyndt at indføre teknologien gradvist, men ingen andre klubber kræver ansigtsgenkendelse ved 100 % af deres indgange. Der er klubber som Flamengo, som bruger systemet til alle billetter, der sælges online, men som stadig sælger fysiske billetter på billetkontorerne.
"Vi undersøgte en række teknologiske muligheder og indså, at problemet kun kunne løses ved hjælp af ansigtsgenkendelse", siger Coelho.
Palmeiras vil ikke afsløre, hvor mange penge de har brugt på at implementere ansigtsbiometri hos Allianz i et projekt, der blev gennemført sammen med Bepass. "Jeg kan dog sige, at investeringen er det værd," siger marketingdirektøren.
Dansk partnerskab
I 2020 henvendte Palmeiras sig til den danske virksomhed NewC Sport for at få hjælp til at bekæmpe sortbørshandel. Ifølge Everaldo Coelho hjalp partnerskabet med at forbedre Avanti og udvikle ansigtsbiometriprojektet, hvilket hjalp med at nå op på 200.000 fanmedlemmer.
NewC har tidligere fokuseret på at levere billetter til klubber og forbund, men har nu indgået strategiske partnerskaber for at tilbyde teknologiske løsninger. Ud over Danmark og Brasilien opererer virksomheden i England, Wales og Sverige.
"Palmeiras indfører systemer, der bruges i andre brancher, men som ikke var klar til fodboldverdenen. Og de er pionerer på det punkt. På verdensplan er fodboldindustrien ikke så stor en sektor sammenlignet med banker eller medicinalindustrien, hvor der er højtlønnede folk til at organisere og implementere systemer de rigtige steder," forklarer NewC's CEO Mikkel Skou.
"Og vi skal vide, at det kræver en masse ekspertise at arbejde med fodbold, skabe systemer og hjælpe med den digitale transformation, fordi det er en meget kompleks branche med en meget stor efterspørgsel fra offentligheden på meget kort tid. Det er fantastisk, at Palmeiras implementerer løsninger, som endnu ikke er modne nok til fodbold, men vi kan se, at de nu fungerer, og det vil blive en industristandard mange steder."
Palmeiras' vækst har ikke været begrænset til antallet af medlemmer. Det gennemsnitlige tilskuertal på Allianz, som før lå på omkring 23.000 personer, er steget til over 30.000 efter den teknologiske transformation. Ansigtsgenkendelse har også ført til en reduktion af ubrugte billetter og tid brugt på at få adgang til stadion.
"Selvfølgelig kræver enhver ændring en periode med tilpasning. Derfor tog vi den forholdsregel at implementere systemet gradvist, indtil det fungerede ved alle indgange til stadion. Eftervirkningerne var meget positive, fordi fansene hurtigt indså, at denne innovation havde til formål at beskytte dem og forbedre deres oplevelse," tilføjer Everaldo Coelho.