Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce

Historiske 1,5 millioner billetter solgt til VM for kvinder

VM har pirret fans' nysgerrighed og interesse
VM har pirret fans' nysgerrighed og interesseAFP
Football Australia (FA) meddelte mandag, at billetsalget nu har oversteget 1,5 millioner til VM i Australien og New Zealand, hvilket gør organisationen til et "nyt benchmark" for enhver FIFA-begivenhed for kvinder.

Ifølge data fra organisationen har de første 12 kampe i turneringen samlet 363.937 tilskuere, hvilket repræsenterer et gennemsnitligt fremmøde på 30.326 pr. kamp, hvilket overgår gennemsnittet på 21.756 for VM-2019 (Frankrig) og det historiske gennemsnit for turneringen, der ligger på 24.780.

"Stigningen på 72 procent i tilskuertallet sammenlignet med Frankrig 2019 i løbet af de første 12 kampe understreger yderligere den voksende popularitet af kvindefodbold globalt," lød det i erklæringen.

Åbningskampen på australsk jord, mellem Australien og Republikken Irland, satte ny rekord: 75.784 fans. Australien alene bidrog med mere end 1,1 millioner til det samlede billetsalg, hvilket afspejler den "overvældende støtte og entusiasme for kvindefodbold i regionen".

På stadioner og derhjemme

Ud over det massive fremmøde på stadion har tv-transmissionerne også været en succes. New Zealands kamp mod Norge var for eksempel den mest sete VM-kamp for kvinder i New Zealands historie. Ifølge Sky New Zealand så mere end en million seere åbningskampen.

I Australien havde kampen mellem Australien og Republikken Irland, også på turneringens første dag, et gennemsnitligt seertal på 1,94 millioner seere, hvilket næsten tredoblede den tidligere rekord og endda overgik nogle af tallene for mændenes VM i Qatar i 2022.

"Denne turnering skriver historie, og vi er begejstrede som værtsnation. Vi ser en stigning i støtten til kvindefodbold, ikke kun i billetsalget, men også i seertal, deltagelse i fanfestivaler og salg af merchandise," siger James Johnson, CEO for Football Australia.