Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce

Bizar Giro-start: Ryttere kørte 200 meter og vendte gennemblødte tilbage til holdbus

Svend Bertil Frandsen
Bizar Giro-start: Ryttere kørte 200 meter og vendte gennemblødte tilbage til holdbus
Bizar Giro-start: Ryttere kørte 200 meter og vendte gennemblødte tilbage til holdbusProfimedia
Et bizart scenarie udspillede sig ved starten af ​​13. etape af Giro d'Italia i fredag, da rytterne blev gennemblødte ved starten ved Borgofranco d'Ivrea, før de stoppede brat og hoppede på deres holdbusser.

I det, der svarede til et ceremonielt optog, foretog rytterne deres planlagte afgang ved starten af ​​den planlagte etaperute, men det var bare en midlertidig udflugt - og en meget våd en - da de efterfølgende cyklede over til en kæmpe parkeringsplads, hvor holdbusserne ventede.

Efter drøftelser med rytterne valgte Giro-arrangørerne at forkorte ruten - men ikke før de var rullet ud fra Borgofranco d’Ivrea som lovet og kørte surrealistiske 200 meter, før de vendte gennemblødte tilbage til holdbusserne.

Efter møder var blevet afholdt, forkortede arrangørerne etapen, men beholdt i det mindste de to betydelige stigninger på Croix de Coeur og slutningen på etapen ved Crans Montana.

En officiel erklæring fra arrangørerne lød: "I betragtning af de ugunstige vejrforhold, især på den italienske side, besluttede kommissionen at imødekomme atleternes ønsker ved at anvende protokollen for ekstremt vejr.  

Den førende rytter Geraint Thomas (Ineos Grenadiers) talte med Eurosport forud for starten for at hjælpe med at forklare fra rytternes perspektiv, hvad der havde udspillet sig i diskussionerne med løbsarrangørerne.

"Der var en lang snak i går aftes, og alle holdene stemte om, hvad de ville gøre," fortalte Thomas. "For at være ærlig, så synes jeg, det er en god beslutning. Jeg tror, ​​det stadig bliver en superhård etape. Det betyder bare, at vi ikke er i det her kolde, våde vejr i endnu længere tid."

"Vi har set så mange fyre rejse hjem med sygdom, så hvis vi ønsker at komme til Rom med mindst 50 fyre, er det en god beslutning, synes jeg. Det bliver stadig hårdt at køre, så det er et anstændigt kompromis. "