Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce

Festen i Napoli fortsætter: Mads Pedersen sejrer i Giro d'Italia og skriver historie

Andreas Würtz Adamsen
Mads Pedersen vandt torsdag sin femte Grand Tour-etape i karrieren, da han sejrede på sjette etape af årets Giro d'Italia.
Mads Pedersen vandt torsdag sin femte Grand Tour-etape i karrieren, da han sejrede på sjette etape af årets Giro d'Italia.Luca Bettini/AFP
Det så ud til, at morgenens udbrud skulle holde til mål på torsdagens etape, den sjette i løbet, af Giro d'Italia, men ganske få hundrede meter før mål blev australske Simon Clarke og italienske Alessandro De Marchi hentet af et jagtende felt. Her kom først colombianske Fernando Gaviria som skudt ud af en kanon, men det var danske Mads Pedersen, der krydsede målstregen som første mand i Napoli.

Det er meget muligt, at gud hedder Diego Armando Maradona i den syditalienske storby Napoli. Den argentinske fodboldspiller er forgudet i hovedbyen i Campania, men hvis Maradona er gud, så må Mads Pedersen være kongen.

I hvert fald sprinterkongen. Torsdag snuppede danskeren en fantastisk flot etapesejr på sjette etape af årets Giro d'Italia, i hvad der ellers lignede en etape, der skulle afgøres blandt to hårdtkæmpende overlevere fra morgenens udbrud.

Men det endte hjerteskærende for Team Jayco AlUlas italiener Alessandro De Marchi og Israel-Premier Techs australske Simon Clarke, da de to blev hentet ganske få hundrede meter fra målstregen af et fremadstormende felt.

Hvor onsdagens etape bød på styr til højre og venstre, så blev det anderledes udramatisk i langt størstedelen af onsdagens kilometer, hvor udbruddet holdt feltet stangen ganske længe, mens det i feltet særligt var Trek-Segafredo, der tog ansvar.

Ganske tæt på målstregen kom først Primož Roglič og Geraint Thomas ganske vist lidt i problemer, da begge blev ramt af defekter, men både det slovenske og det britiske klassementshåb blev guidet tilbage til feltet af hårdtarbejdende hjælperyttere.

På den afsluttende kilometer fik Mads Pedersens lettiske Toms Skujiņš fyret en vild føring af, som blev dødsstødet for de to udbrudsryttere, men det var colombianske Fernando Gaviria, der lancerede spurten langt udefra, som han ganske ofte gør.

Selvom Movistar Team-rytteren slog et hul, så fik Mads Pedersen reageret flot og fandt colombianerens slipstrøm, og med en progressiv spurt endte danskeren med at vinde med godt en cykellængde ned til italienske Jonathan Milan, der endte som nummer to foran tyske Pascal Ackermann.

"Vi (Trek-Segafredo, red.) måtte jo bare bruge alt, hvad vi havde for at lukke hullet. Jeg havde ikke flere mand tilbage, så jeg måtte rundt at spørge, men heldigvis er det ikke kun os, der er interesseret i en spurt. Det bliver jo sindssygt tæt til sidst, og vi henter dem vel først 350 meter før stregen. Det kunne ikke være meget tættere end det her, så jeg er bare glad for, at jeg kunne give drengene en sejr i dag," fortæller Mads Pedersen til Eurosport.

Simon Clarke (forrest) og Alessandro De Marchi (bagest) kæmpede heroisk men måtte se sig hentet få hundrede meter før målstregen i Napoli.
Simon Clarke (forrest) og Alessandro De Marchi (bagest) kæmpede heroisk men måtte se sig hentet få hundrede meter før målstregen i Napoli.Luca Bettini/AFP

Dermed fuldfører 27-årige Mads Pedersen sit hattrick af etapesejre i Grand Tours, den blot anden dansker til at gøre dette efter Jesper Skibby. Det var samtidig professionelle sejr nummer 30 i karrieren for Mads Pedersen, der velsagtens bedste huskes for sit verdensmesterskab i Yorkshire i 2019.

I det samlede klassement fik 23-årige Andreas Leknessund holdt sig fint til, og derfor fortsætter Team DSM-nordmanden i den lyserøde førertrøjer. I pointkonkurrencen, hvor den førende rytter, i øjeblikket Jonathan Milan, bærer maglia ciclamino, lægger Mads Pedersen som nummer tre efter Milan og Kaden Groves.

Fredag venter den første bjergtest i årets Giro d'Italia, når der køres 218 kilometer fra Capua til plateauet Campo Imperatore i Gran Sasso d'Italia-massivet i Appenniner. Her slutter rytterne således dagen af med en rigtig dieselstigning på 26,5 kilometers længde, egentlig blot med 3,4 procents gennemsnitlig stigning men med stejlere procenter på de afsluttende fire kilometer.