Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce

Hvilke etaper vil definere Giro D'Italia 2023?

Josh Donaldson
Remco Evenepoel, til venstre, og Primoz Roglic, til højre, bliver to af de største hovedpersoner i Italien i løbet af maj
Remco Evenepoel, til venstre, og Primoz Roglic, til højre, bliver to af de største hovedpersoner i Italien i løbet af majProfimedia
Over 3.489 kilometer og tre ugers løb vil vi finde ud af, hvem der bliver årets mester og løfter en af de mest ikoniske trofæer i sporten i Rom den 28. maj.

Men ikke alle de 21 etaper er lige gode, og visse øjeblikke i Giroen vil definere vinderen. Her kigger Flashscore på fem potentielt afgørende dage på cyklen, som bør være udslagsgivende for vinderen af det samlede løb.

Syvende etape: Capua - Gran Sasso D'Italia

Det er ikke noget reelt chok at se, at to navne er sat over de andre til at vinde i den italienske hovedstad i slutningen af måneden. Remco Evenepoel (23) og Primoz Roglic (33) er klar til en duel, der kan blive historisk. De har allerede stået over for hinanden en gang i denne sæson i det bjergrige etapeløb Volta a Catalunya, hvor sloveneren Roglic kom bedst ud af det, idet han kørte defensivt for at modstå angrebene fra sin yngre belgiske rival.

Den første rigtige sortering af Giro-hierarkiet finder sted på syvende etape, en 218 km lang dag i sadlen med næsten 4.000 højdemeter. Det er en etape, der vil blive afgjort sent, idet den sidste fjerdedel af etapen stiger støt med en sidste 4,4 km lang stigning på 8,2 % i gennemsnit.

Med hensyn til en rigtig klatretest vil denne sidste stigning give både seere og ryttere den klareste idé om, hvem der klatrer bedst på dette tidlige tidspunkt af løbet.

I betragtning af stigningens jævnhed er den perfekt egnet til Evenepoel, der jagter sin anden grand tour-titel i træk efter at have vundet La Vuelta A Espana tilbage i september 2022, til at tage tid på sine rivaler. Roglic, Joao Almeida (24), Jay Vine (27) og den tidligere Giro-vinder - den eneste på startlisten - Tao Geohegan Hart (28) vil alle føle, at de har det, der skal til for at følge med belgieren på denne topafslutning, og det vil give en god indikation af den taktik, som vi sandsynligvis vil se i løbet af de næste 14 etaper.

Hold udkig efter isolerede klassementsførere på denne etape.

9. etape: Savignano Sul Rubicone - Cesena

Med tre tidskørsler i dette års løb er det ikke farligt at sige, at alle kan komme til at spille en afgørende rolle i løbet. Den første kommer på åbningsdagen, inden de besøger Cesena på niende etape - en dag før den første hviledag - til en af de reneste tidskørsler, der nogensinde er set i en grand tour.

Den 35 km lange kapløb med uret er teknisk set nedadgående, da rytterne mister ni højdemeter undervejs, men realistisk set er dette en sand test af kraft, aerodynamik og udstyr.

For de klatrere, der ikke er velegnede til tidskørsler, er dette en skræmmende etape, hvor de kan miste tid til folk som Roglic og Evenepoel. De, der kan få det svært, er Domenico Pozzovivo (40), Hugh Carthy (28) og Geoghegan Hart (28).

De to store favoritter er ret jævnbyrdige på denne slags profil, men på en lignende etape i sidste års Vuelta satte Evenepoel 48 sekunder ind på sloveneren over 30,9 km. Det ser dog ud til, at Roglic er i bedre form, end han var under det løb, hvilket betyder, at han kunne have lukket hullet til sin rival.

Afstanden mellem de to vil lægge perfekt op til den sidste uge af løbet og vise os, hvem der skal gå til angreb - sandsynligvis Roglic - og hvem der har tiden på sin side.

Etapevinderen virker dog indlysende - Filippo Ganna (26).

13. etape: Borgofranco D'Ivera - Crans Montana

Den sidste uge af Giroen er igen spækket med monsteretaper med seriøs distance kombineret med mega højdemæssige stigninger. Den første af disse kommer den 19. maj på 13. etape, hvor rytterne skal nå løbets højeste punkt - Cima Coppi - som ligger 2.469 meter over havets overflade på toppen af Col du Grand Saint-Bernard.

Stigningen kommer tidligt på etapen, men med en længde på 34 km og en gennemsnitlig stigning på 5,5 % er den ikke til at snyde sig selv for. For den, der først bestiger bjerget, vil skrive sit navn i historiebøgerne.

Etapen vil holde nogle af rytterne vågen om natten. Med en lang dag i sadlen på 207 km og en samlet højdeforøgelse på 5.100 m vil det sætte alle i feltet på prøve.

Hvis man ser på, hvad der kan udspille sig på dagen, har Evenepoel angiveligt brugt meget af sin tid i de seneste uger oppe i højden på at træne til dage som denne. Han viste, hvilken god form han var i, da han vandt Liege-Bastogne-Liege for andet år i træk.

Men vi har aldrig set ham stå over for denne type klatring i det, der kan være meget kølige forhold, og han går ind til denne del af løbet, uanset om han er i spidsen eller ej, uden at vide præcis, hvad der vil ske.

Sideløbende hermed ser hold som Jumbo-Visma, Bahrain-Victorious, UAE Team Emirates og Ineos Grenadiers ud til at have valgt hold, der kan udnytte enhver svaghed fra belgieren eller hans hold Soudal Quick-Step. Dette bliver deres første virkelige test i løbet og kan efterlade deres leder isoleret og jagte flere angreb. Uanset hvad der sker, vil vi sandsynligvis få nogle spændende udbrud.

Hold øje med Almeida på denne etape. Hans stil er perfekt til lange stigninger, hvor han kan sætte tempoet op og trække sig selv tilbage i kampen.

19. etape: Longarone - Tre Cime Di Lavaredo

På løbets kongeetape, den sidste store dag i bjergene, kører rytterne ind i Dolomitterne til en 183 kilometer lang løbsdag med yderligere 5.000+ stigningsmeter, der vil sætte dem alle på prøve efter tre uger i sadlen.

Løbet slutter på det ikoniske Tre Cime Di Lavaredo, som ikke kun har en utrolig udsigt, men hvor vejen derop er frygtelig hård. Inden da står rytterne dog over for to stigninger i kategori to og tre stigninger i kategori et - løbets hårdeste - herunder den berygtede Passo Giau, der sidst blev brugt i 2021, da Egan Bernal (26) kørte ned i mål ved Cortina D'Ampezzo og vandt sin første Giro D'Italia titel på dominerende vis.

Sidst vi så en etapeafslutning på toppen var i 2013, da Vincenzo Nibali beseglede sin samlede sejr i en snestorm, hvilket gav nogle af de bedste billeder fra løbet i de senere år.

I 2023 kan vejret spille en rolle, men da vi stadig er uger fra denne episke etape, er det svært at vide, hvad der venter rytterne på løbets sidste fredag.

På vejen vil der næsten helt sikkert være fyrværkeri, da de ryttere, der har kæmpet i de bjergrige dage, endnu en gang vil være i forreste række.

For historien og traditionen føles denne etape definitiv, men det, der venter dem næste dag, kan være legendarisk eller mareridtsagtigt.

20. etape: Tarvisio - Monte Lussari

Med en længde på kun 18,6 kilometer kan de uindviede i cykling måske se denne sidste dag som lidt af et antiklimaks. Men løbets sidste GC-etape er muligvis en af de mest vanvittige, vi nogensinde har set.

De første 11,3 kilometer af ruten er relativt ligetil, inden rytterne drejer ind på Monte Lussari, en bane op til en pilgrimskirke, som vil føles som et helvede for rytterne. Denne stigning er i gennemsnit 12,1 km lang, og de første 4,75 km har en gennemsnitlig stigning på over 15 % - noget, der vil være svært at gå op ad, for slet ikke at tale om at cykle.

Da den kommer på den sidste rigtige konkurrencedag, vil der være mange trætte ben, som vil blive udsat på disse brutale stigninger. På sin Watts Occurring-podcast sagde den tidligere Tour de France-vinder Geraint Thomas (36), at han har sine tanker fokuseret på denne etape, og det er let at se hvorfor, da vi kan se minutter tabt her på grund af en mekanisk fejl eller hvis nogens ben går i stykker.

Uanset hvad, vil det føles som et minde om 20. etape i Tour De France 2020, hvor Tadej Pogacar (24) fratog Roglic titlen på La Planche des Belle Filles. Roglic vil håbe, at han kan være tyven denne gang. En virkelig barbarisk tidskørsel, der passer til en afsluttende duel i årets Giro.