Her er fem ting, du skal vide, før Tour de France skydes i gang lørdag
AFP Sport ser på fem ting, der er værd at vide før den 110. udgave af det tre uger lange løb.
25. start uden for Frankrig
Touren starter uden for Frankrig for 25. gang. Det bliver den anden start fra det spanske Baskerland efter San Sebastian i 1992. Efter to etaper i Spanien sætter feltet kursen mod Bayonne i Frankrig. I 2022 startede Grande Boucle i København, og i 2024 går det løs i Firenze, Italien.
Byerne betaler dyrt for retten til at være vært for Grand Depart, som løbsarrangørerne ASO insisterer på udvider den internationale indflydelse af en af de største sportsbegivenheder i verden.
En meget bjergrig rute
Med næsten 56.000 højdemeter, rekordmange 30 pas, fem franske bjergkæder og en enkelt tidskørsel har Touren en hård profil, der favoriserer klatrerne. Efter Pyrenæerne vender Touren tilbage til Puy de Dome i Massif Central efter 35 års fravær. Løbet vil derefter klatre gennem Jurabjergene, Alperne, med hovedetapen til Courchevel via Col de la Loze (2.304 m), og endelig Vogeserne, på tærsklen til finalen i Paris den 23. juli.
Pogacar-Vingegaard i topduel
Danske Jonas Vingegaard, der vandt sidste år efter en andenplads i 2021, og slovenske Pogacar, der vandt i 2020 og 2021 og blev nummer to i 2022, er de store forhåndsfavoritter. Men Pogacars form er stadig ukendt, efter at han brækkede håndleddet den 23. april under Liege-Bastogne-Liege.
For Vingegaard er spørgsmålet først og fremmest, om han kan modstå presset for at forsvare sin titel. Mindst et dusin andre ryttere, herunder den franske duo David Gaudu og Romain Bardet, spanieren Enric Mas og australieren Ben O'Connor, kan kæmpe om podiepladserne. Remco Evenepoel, Primoz Roglic og Geraint Thomas er de største afbud.
Sikkerhed i søgelyset
Den schweiziske rytter Gino Mäders død i midten af juni, da han kørte ned ad et bjerg i Schweiz Rundt, skabte forvirring i feltet og genstartede debatten om sikkerhed. Mange ryttere, der er vant til at køre over 100 kilometer i timen ned ad bakke, delte deres bekymring, men mindede samtidig om, at fare er en integreret del af deres sport. For at begrænse risikoen har arrangørerne planlagt foranstaltninger, herunder installation af polstrede brystværn i visse sving for at forhindre ryttere i at falde ud over autoværn.
Bekymringer om Covid-19
I de fleste sportsgrene er Covid-19 kun et fjernt minde, men cykelsporten har indstillet sig på endnu en Tour under virusprotokoller. Arrangørerne ønsker at undgå problemerne fra dette års Giro d'Italia, hvor Evenepoel trak sig efter en positiv test, mens han førte. Som i de sidste tre Tours skal personale, journalister og gæster bære masker, når de er i kontakt med ryttere, som rådes til at undgå selfies og autografer.