Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce

Nedslået Skjelmose: "Vi kan ikke tage noget med herfra"

Skjelmose antog ikke VM som nogen succes.
Skjelmose antog ikke VM som nogen succes.Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Mattias Skjelmose var sammen med landsmanden Mads Pedersen en af de mest synlige ryttere i søndagens VM-linjeløb i Glasgow.

Kun en defekt satte en stopper for københavneren, som til sidst måtte se Danmark tage fra VM uden metal. Præstationen kan han dog ikke bruge til det store.

"Mads bliver nummer fire, og jeg bliver nummer 14. Jeg synes ikke, der er noget at tage med hjem herfra. Jeg ville gerne have kørt finale og været der for Mads i længere tid. Det var jeg ikke, så det er rigtig irriterende," siger han umiddelbart efter løbet.

"At blive nummer fire er noget af det værste, man kan blive til et VM. Jeg tror, Mads er rigtig, rigtig skuffet. Og det kan jeg godt forstå."

Skjelmose havde flere gange angrebet for at sætte belgierne på arbejde, samtidig med at løbet skulle gøres så hårdt som muligt.

Også Mads Pedersen brugte mange kræfter, men Skjelmose afviser, at de kunne have sparet på energien.

"Når vi ikke var flere, tror jeg, det var den rigtige måde at gøre det på. Mads var en åbenlys favorit, og han kan godt lide hårde cykelløb. Det var bedst, at vi gjorde det så hårdt som muligt."

Rytter efter rytter blev offer for de barske strabadser, som VM-ruten udsatte feltet for.

Foruden Mads Pedersen var Skjelmose den eneste dansker, der gennemførte, og han har svært ved at komme i tanke om et hårdere løb, han har deltaget i.

"Hvis man kigger rent på tallene, er det det hårdeste cykelløb, jeg har kørt," siger han.

Alligevel følte han ikke, han fik vist alt, han havde i tanken.

"Jeg blev langsomt bedre og bedre og følte mig rigtig godt kørende. Men det er en del af cykelløbet," siger han.

Da mekanikken først begyndte at drille, var der ikke meget at gøre.

"Jeg manglede greb i dækkene. Jeg havde to muligheder: At satse på, at det blev tørvejr eller lukke luft ud af dækkene. Så valgte jeg at lukke luft ud. Det er svært at komme tilbage på sådan en rute, men i sidste ende tror jeg, det var det rigtige valg," forklarer han.