Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce

Mexicanske F1-arrangører: Hjemmebanehelten Perez er ikke nøglen til fremtidig succes

Reuters
Tilskuere ser træningssessionen forud for Mexico City Grand Prix
Tilskuere ser træningssessionen forud for Mexico City Grand PrixReuters / Henry Romero
Mexico Citys Grand Prix-arrangører er sikre på, at deres Formel 1-løb fortsat vil være en udsolgt succes, selvom den meget populære lokale helt Sergio Perez ikke længere deltager.

Sergio Perez er Mexicos mest succesfulde Formel 1-kører, men har efter eget udsagn haft en "forfærdelig sæson", hvor Red Bull er i fare for at miste deres konstruktørkrone, hovedsageligt på grund af hans svingende præstationer.

Mens den mesterskabsførende holdkammerat Max Verstappen har scoret 354 point, har Perez kun opnået 150 point i de samme 19 løb, og der er stigende spekulationer om, at han kan være ude i slutningen af sæsonen.

Det mexicanske løb, som vendte tilbage til kalenderen i 2015, har haft fuldt hus til alle ni udgaver indtil nu.

"Det mexicanske publikum, fanskaren i Mexico, er meget glad for Formel 1 generelt, og Checo (Sergio Perez, red.) er naturligvis en stor grund til dette," sagde præsidenten for Mexico City Grand Prix, Alejandro Soberon, til journalister lørdag.

"Vi har et meget bedre show på banen i dag sammenlignet med, hvad vi havde for fem år siden."

"Jeg tror, at konkurrencen og kvaliteten af forestillingen på banen vil være nok til at fastholde interessen hos publikum."

Soberon sagde, at det heller ikke var givet, at Perez' karriere var ved at være slut.

Han påpegede, at køreren kun overlevede 90 sekunder af sidste års løb efter en kollision i første sving, men at billetterne til dette års grand prix alligevel blev udsolgt på to timer, da de blev sat til salg 15 dage senere.

Soberon sagde, at efterspørgslen var så stor, at arrangørerne kunne have solgt 200.000 billetter mere end kapaciteten på 400.000 - hvilket betyder, at selv et fald på 20 % i antallet af ansøgere stadig ville resultere i udsolgt - og han forventede, at der også ville blive udsolgt næste år.

Markedsføringsmæssige tiltag

Banen er opkaldt efter Rodriguez-brødrene Pedro og Ricardo, som begge kørte for Ferrari i 1960'erne.

"Det hele handler om den rigtige markedsføring. Hvis vi i sidste ende ikke har Checo, vil vi få landet til at heppe på en anden," tilføjede Soberon, som påpegede, at Mexico historisk set havde været en "Ferrari-nation" før Perez.

"Vi er nødt til at tale om, hvilket hold der ville være det rigtige for os at følge."

Soberon sagde, at Brasilien ikke havde nogen fast racerkører, men at publikum havde taget den syvdobbelte verdensmester Lewis Hamilton, som er æresbrasilianer, til sig som deres lokale helt.

"Det her handler om helte i sport," forklarede han.

"Selvfølgelig er vi nødt til at have en helt på banen. Det er meget bedre at have en lokal helt, men hvis du ikke har det, finder vi den rigtige helt at følge. Og vedkommende vil blive overrasket over at føle, at han er hjemme i Mexico."

Mexicos Formel 1-kontrakt udløber efter næste års løb, men Soberon var optimistisk med hensyn til, at den ville blive forlænget "i mange, mange år".