Ny bold genstand for heftig kritik i Stockholm-turnering: Hvis du slår hårdt, så dør den
Normalt bruger man bolde fra fire-fem mærker, som har etableret sig gennem mange år, men i Stockholm har man altså valgt at gå nye veje.
"Med en helt ny bold, som denne, ved man ikke rigtigt, hvad der sker", siger den norske tennis-stjerne Casper Ruud, som i dag møder italieneren Lorezo Sonego.
Den svenske ATP 250-turnering er sponsoreret af et relativt nyt svensk tennismærke, som den tidligere French Open-finalist Robin Söderling står bag.
"Jeg tror, det er næsten den eneste turnering, hvor vi bruger de her bolde", siger Casper Ruud til SVT.
Franskmanden Corentin Moutet var bestemt heller ikke tilfreds med boldenes kvalitet, da han overraskende røg ud til Jacob Fearnley i Stockholm Open.
Det medførte et længere fransk raserianfald mod kampens dommer. "Hvad er det for en lyd? Det har jeg aldrig hørt. Det er ligesom hvis du slår for hårdt, så dør bolden. Det er galskab. Jeg ved godt du ikke kan gøre noget ved det, men det er helt vildt!"
Svenske RS Sports står bag de nye bolde, og virksomhedens stifter Magnus Alsterback afviser kritikken.
"Det er en bold i verdensklasse, som de fleste godt kan lide at spille med, men så er der altid noget at klynke over, som hvis de har tabt deres første kamp. Dem, der taber i den første kamp, er de mindst troværdige til at sige noget", siger han til NRK.
Alsterback fortæller, at det er en forholdsvis langsom bold. Nogle kan lide det, andre gør ikke. Han siger, at det er uinteressant, hvad "biased, professional players" tænker, da de ofte er sponsoreret af andre store brands.
"Den, der vinder turneringen, vil komme til at elske bolden", siger Alsterback.