Annonce
Annonce
Annonce
Flere
Annonce
Annonce
Annonce

Tynd luft i Mexico kan blive nøglen for Kevin Magnussen

Flashscore
Tynd luft i Mexico kan blive nøglen for Kevin Magnussen
Tynd luft i Mexico kan blive nøglen for Kevin MagnussenFlashscore
Den tynde luft i Mexico City kan blive meget betydningsfuld for weekendens F1 løb, hvor Kevin Magnussens hold Haas ikke får brug for den low-downforce bagvinge, som alle andre hold ellers har investeret i

Det er femte gang i karrieren, at Kevin Magnussen stiller op til F1-ræset i Mexico City, som ligger i 2200 meters højde, hvilket kan få stor indflydelse på ræset. Den tynde luft kan påvirke kørerne rent fysisk, og i 2017 var Kevin Magnussen nødsaget til at afbryde fredags-træningen til Mexicos Grand Prix.

"Dengang fik jeg fik højdesyge - med kvalme, svimmelhed og opkast. Det, tror jeg, skyldtes den tynde luft. Men bortset fra dengang, lægger jeg ikke rigtig mærke til det, når jeg sidder i bilen. Men man kan godt blive lidt stakåndet", siger Kevin Magnussen til DR Sporten.

Med en langside på 1, 2 km ser F1 banen i Autodromo Hermanos Rodriguez på forhånd ud til at blive sandt mareridt på Kevin Magnussen´s team, der i modsætning til resten af holdene i F1 ikke har investeret i en speciel low-downforce bagvinge til de baner, hvor topfart er afgørende.

Det var en af de afgørende årsager til at Haas for få uger siden måtte tage til takke med en af sæsonen´s dårligste resultater på Monza-banen i Italien. Men grundet den tynde luft i Mexico, får Haas denne weekend ikke brug for den specielle bagvinge eftersom den tynde luft reducerer downforcen, som Formel 1-bilerne skal bruge for at have vejgreb i svingene.

"Luften i Mexico City er så tynd, at der ikke er brug for low-downforce vingen - som vi altså ikke har. Faktisk kører vi med den vinge med maksimal downforce, som vi også bruger i Monte Carlo (den langsomste bane i VM-serien, red.)", forklarer Kevin Magnussen.

Magnussen får i øvrigt sværere ved at hente point ved Mexicos Grand Prix søndag.

Således bliver den danske Haas-kører straffet med fem placeringer uden selv at være skyld i det. Straffen skyldes, at teamkollegaen Pietro Fittipaldi fik motorproblemer, mens han kørte i Kevin Magnussens racer i fredagens første træning.

Det har kostet Magnussen et motorskifte og en dertilhørende straf på fem placeringer på startgridden, skriver TV3 Sport. "Jeg vidste, at jeg skulle sidde over til den træning. Han (Fittipaldi, red.) fik en fejl på motoren. Det er ikke fantastisk, men det er, hvad der sker", siger Magnussen i et engelsk interview bragt på TV3 Sports hjemmeside.

Det Mexikanske Grand Prix køres søndag aften.